لیست مطالب داخل این پاورپوینت :
- تاریخچه
- اهداف موزه
- معرفی بنا
- نمایشگاه
- شرایط محیطی نمایشگاه
- نمایشگاه موقت
- کتابخانه
- بخش موزه داری
- سالن سمعی بصری
- اتاق کنترل سیستم حفاظتی
- محل فروش نشریات
- نحوه نمایش ونگهداری آثاردرموزه
- نورپردازی
- محاسن موزه فرش تهران
- بهینه سازی شرایط نمایش آثار و عملکرد بخشهای مختلف موزه
نمونه ای ازمطالب داخل این پاورپوینت:
تاریخچه:
موزه ی فرش در سال 1340به صورت نا تمام به منظور گالری فرش ساخته شده و15سال به صورت متروکه ماندوسپس اوایل سال 55 ه.ق کار همراه با تغییرات کلی آغاز شد.
در حین عملیات ساخت گروهی مسئول جمع آوری فرشهای گوناکون از ایران وجهان شد.
بدین ترتیب نمایشگاه موزه فرش ایران در22بهمن 56 برای بازدید عموم گشایش یافت.
این موزه امروزه یکی از قویترین موزه های تخصصی جهان به لحاظ داشتن قالیهای متنوع ویکی از زیباترین موزه ها به لحاظ نوع معماری ساختمان محسوب میشود.
موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله و روبهروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است. این موزه در 22بهمن ماه 1356 افتتاح شد.
ساختمان موزه فرش ایران معماری شکیل و چشمگیری دارد که آذینهای نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع را در بر میگیرد که شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالیهای دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار میگیرد.
تالار طبقه همکف به نمایشگاه دایمی اختصاص دارد و تالار فوقانی جهت برگزاری نمایشگاههای موقت گلیم و قالی طراحی شده است.
در محوطه ی فضای سبز موزه بنایی باشکل خاص بصورت دوجداردیواربدون سقف ساخته شده.
کامران دیبا ازمهندسین طراح موزه خود دراین باره می گوید:
ازعناصر جالب به کاررفته در فضای موزه طرح یک نمازخانه است که به قول یکی ازمعماران عرب خالصترین وساده ترین فرم مسجد است.
در بنای موزه فرش یک لابی مرکزی بعنوان فضای مکث در نظر گرفته شده است. ورودی گالریها از این فضا تأمین می شود و ورود خروج از یک قسمت است در اطراف این مربع مرکزی فضاهای خدماتی قرار دارداین مربع پایینتر از سطح راهروها است و خود را از راهروی ارتباطی جدا می کند در گوشه ای از این فضا میزی برای فروش نشریات وابسته در نظر گرفته شده است که در طرح اضافه شده است .
- شرایط محیطی نمایشگاه:
-به دلیل اینکه اینکه اشیاموزه همه ازمواد الی هستند می بایست درشرایط خاصی نگهداری شوند که شامل دمای نسبی بین 19تا24درجه ورطوبت نسبی بین 51تا54درصد است.
-فرم معماری بنای موزه فرش به شکلی است که فضای داخلی به خصوص در بخش نمایشگاه بسته بوده وحداقل ارتباط را با فضای خارج ازبنا دارد(که شامل یک درب اصلی ودودرب اضطراری است به همین دلیل تهویه هوای داخل سالن نمایشگاه ازطریق دستگاههای تهویه است که بین سقف اصلی وسقف کاذب جاسازی شده است واز طریق این دستگاهها نیز دما ورطوبت فضای محیط نمایشگاه را کنترل می کند .
-برای جلوگیری ازاحتمال حریق درتمام قسمت های نمایشگاه از سیستمهای هشداردهنده استفاده شده که درسقف کاذب قراردارد.
- کتابخانه:
کتانخانه این موزه همزمان باافتتاح آن به عنوان یک منبع علمی –هنری-فرهنگی دردسترس پژوهشگران وعلاقمندان قرارگرفت.
-سیستم قفسه بندی کتابخانه سیستم قفسه بازاست .
-سیستم عضوگیری کتابخانه به صورت رایگان بوده وتلاش مسئولین کتابخانه موزه اینست که قشرجوان علاقمندبه فرهنگ غنی وهنرهای سنتی ازکتابخانه استفاده نمایند.
-ازجمله مشکلات وکمبودهای کتابخانه ی این موزه نداشتن ارتباط بامراکزعلمی وفرهنگی دنیا به وسیله شبکه اینترنت می باشد .درحال حاضراین مرکز به وسیله مکاتبه بامراکزفرهنگی دنیاارتباط برقرارمی کند.
-یکی دیگرازمشکلات مهم این مرکزنبوددستگاه زیراکس برای مراجعه کنندگان است.
- بخش موزه داری:
-ازجمله فعالیتهای مهم بخش موزه داری مستندسازی آثارموجوددرموزه می باشد.
-دربخش معرفی و آموزش بعدازمستندسازی آثارآنچه دارای اهمیت است معرفی ونمایش گنجینه است که درگرداوری شده برای نیل به نتیجه پرباروغنی بخش موزه داری باکادرمجرب عهده داراریه اطلاعات شفاهی وکتبی بازدیدکنندگان علاقمندگردیده است.
-پژوهش ازدیگروظایف موزه است که درغالب نمایشگاههای مختلف -برپایی سخنرانی های متعدد-ترجمه کتب تخصصی –جمع اوری اطلاعات وارائه مقالات مختلف…..
-از نمایشگاههای جانبی که جدیدا دراین موزه برگزارشده نمایشگاه موقت مخصوص نابینایان می باشد .تعدادی ازآثار موزه که دارای طرح های برجسته هستند مجموعه این نمایشگاه راتشکیل می دهدودیگرتهیه بروشوروتشکیل کلاسهای آموزش بافندگی برای نابینایان.
بخش مرمت:
به منظورنگهداری آثارمعمولا تمیزکردن درمان و مرمت ضروری است.به منظور تحقق این هدف موزه دارای بخش ویژه ای به نام کارگاه مرمت است.
- سالن سمعی بصری :
درکناردیگرفعالیتها وسرویس دهی هاسالن اجتماعات ونماش نیزباداشتن تعدادوحدودی از فیلمهای آموزشی در زمینه صنایع دستی مختلف از دیگر بخشهای فعال موزه است که علاوه بر نمایش فیلم محل برگزاری سخنرانی های تخصصی فرش و سمینارهای مربوط به آن میباشد.
گنجایش این سالن به تعداد 100 نفر میباشد و دارای ویژگیهای خاصی مانند:
دیوارهای آکوستیک و استفاده از کفپوش موکت برای جلوگیری از ایجاد سروصدا هنگام رفت آمد وجود پرده اکران متحرک در مواقعی که فیلم پخش میشود هشت عدد بلندگو در طرفین پرده برای پخش صدا استفاده از دستگاه پخش فیلم16میلیمتر با عناوین مختلف .
همچنین این سالن مجهز به سیستم ترجمه زبان همزمان می باشد.
سیستم پخش صدای موسیقی ورادیو درفضای داخلی موزه نیز ازطریق دستگاهی درسالن آمفی تئاتر کنترل میشود.
- چایخانه :
درواقع مکانی است تا علاقمندان بعدازبازدیدازنمایشگاه درآنجابه استراحت کوتاه مدت وصرف نوشیدنی بپردارد.
دراین محل فضایی برای جلب توجه بازدید کنندگان ایجاد گشته .بطورمثال یک بیت شعرباخط بسیار زیبایی که برروی دیوارکارشده .یا به کاربردن اشیا تزیینی مانندسماوربرنجی بزرگ.
- بخش خدمات:
-این بخش مکانی برای استقرارنیروهای خدماتی ونگهبانان موزه است که شامل استراحتگاه نگهبانان –آشپزخانه-حمام-نهارخوری-آسایشگاه نیروی انتظامی ونمازخانه می باشد.
-علاوه بربخشهای گفته شده قسمتهای دیگری مانند: تلفنخانه (جهت ارتباط تلفنی بخشهای داخلی موزه باخارج از آن ) تاسیسات وسرویس بهداشتی عمومی واختصاصی
- نحوه نمایش ونگهداری آثاردرموزه :
-جهت گردشگری درنمایشگاه موزه ازسمت راست سالن است که بازدید کننده دربدوورودبه سالن به دلیل وجود نقشه ای ازایران وویترینهاودارقالی ناخودآگاه به این سمت کشیده میشود.
- نورپردازی:
-نوربه صورت طبیعی یامصنوعی خطرهای زیادی برای برخی آثاردارد.
-شیوه معماری ساختمان به گونه ایست که حداقل نور به داخل نمایشگاه تابیده می شود.
-به جز داخل قسمت حوضخانه(تالار مرکزی)در سایر قسمتهای دیگر نمایشگاه نور خورشید به داخل نفوذ نمیکند.دراین قسمت نیزاز سقف کاذبی که از جنس پلاستبک مخصوصی است عبور میکند.این لایه شبیه فیلترعمل کرده از شدت تابش نور خورشید میکاهد و با اشعه زیان آور آن را حذف میکند.لذا برای روشن کردن فضای نمایشگاه از لامپهای خورشیدی که متحرک هستند و زاویه تابش متغیر نیز دارند استفاده میشود.
به منظورجلوگیری ازاسیب بازدیدکنندگان علاوه بروجوددوربینهای مداربسته ازنگهبانان هم استفاده می شود.
- از محاسن این طرح می توان به نکات زیر اشاره کرد
فضای لابی که بعنوان یک فیلتر گالریها را از سایر فضاها جدا می کند و در این قسمت با نسب طرحی از قالی پازیرک بازدید کننده را برای ورود به نمایشگاه آماده می کند.
چایخانه سنتی در ارتباط مستقیم بصری با لابی و با استفاده از یک فضای میانی بعنوان فیلتر
طرح نما با طرحی از دار قالی
در نظر گرفتن فضایی برای آموزش که این آموزش در سطح نظری و بافتن فرشهایی بسیار کوچک باندازه ای که روی میز کار بتوان آنها را قرار داد.
اداری در ارتباط مستقیم با ورودی قرار دارد که دسترسی کارکنان و مراجعه کنندکان به این مجموعه را آسان می کند.
در محوطه مجموعه یک نمازخانه به شکل دو مربع در هم چرخیده وجود دارد که خلوص نماز را به ذهن القا می کند . این نمازخانه که بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت با دید معمار و مجری بنا ساخته شده است با استفاده از فرم خالص مربع ورودی مشخص و در عین حال محصور نکته قابل توجهی در طرح است اما جانمایی آن با توجه به جدایی از ساختمان و دوری از سرویس بهداشتی مناسب نیست.
- معایبی که در طرح به نظر میرسید عبارتند از:
برای رسیدن به مجموعه باید ساختمان را دور زد اما درجبهه ورودی مجموعه اتفاق خاصی رخ نمی دهد در حالی که بازدید کننده انتظار دیگری دارد در واقع به نظر میرسد هیچ دلیلی برای این گردش وجود ندارد و تنها مسیری طی شده است.
ورودی مجموعه تا زمانی که در مقابل آن نایستیم قابل تشخیص نیست.
راهروهای زیاد در مسیر
ورودی آمفی تئاتر تنها از داخل موزه تأمین می شود که باعث افزایش تراکم و آلودگی صوتی بیش از حد در لحظه اتمام جلسات می شود.
گالری موقت در طبقه بالا تأمین شده ولی برای روزهای تعطیلی این قسمت موردی پیش بینی نشده است و در روزهای تعطیلی این قسمت انباری وسایل به نظر می رسد که با توجه به دید مستقیم لابی به این قسمت نا مناسب است.
در خود فضای نمایشگاه سیر کولاسیون خاصی در نظر گرفته نشده است. و بازدید کننده دچار سردرگمی میشود فضا کاملاً یک تکه است و تنها چند فرورفتگی برای نمایش افقی فرشها وجود دارد.
تإسیسات در کنار کتابخانه قرار دارد که با ایجاد مشکل در این بخش همراه است.
بهینه سازی شرایط نمایش آثار و عملکرد بخشهای مختلف موزه:
- سالن نمایش:
از نکات مهم در نمایشگاه روش نگهداری اشیا دراین فضاونحوه نمایش ومعرفی آثار میباشدوبا توجه به قدیمی بودن ابزار نیاز به تهیه وسایل پیشرفته امروزی حساس میباشد.
– مثلا دستگاههای کنترل شدت نور- کفپوش مناسب و …
- کتابخانه:
ایجادیک محیط مناسب برا ی محققین (مانند کتابخانه)ازوظایف اصلی موزه است.
از مشکلات اصلی این بخش می توان به کمبودجاونبود یک مخزن مناسب برای کتابها ونشریات
- بخش مرمت :
که هم اکنون مقیاس کوچکی داردوفاقد امکانات آزمایشگاهی است.
-این بخش نیز مانند بخشهای دیگردارای ابزار کنترلی باشد
-برقراری کلاسهای دوره ای برای پرورش نیروهای جدیدضروری است.
-انبار نیزدارای مشکلاتی از قبیل کمبودفضاوحمل ونقل آثار ازانباربه سالن وشیوه نگهداری می باشد.