سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

کمانش در بادبندها بر اساس ضوابط مبحث دهم

قیمت:

۱۰,۵۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-یکی از  پارامترهای تاثیر گذار در کمانش ، ضریب طول مؤثر (Effective Length Factor) است که معمولاً با K  نشان داده می‌شود که وابسته به شرایط تکیه‌ گاهی دو انتهای عضو می‌باشد.این پارامتر به نوعی نشان‌ دهنده‌ی طولی از عضو می‌باشد که احتمال کمانش در آن بیشتر است و با بزرگ‌تر شدن این عدد احتمال کمانش عضو هم افزایش می‌یابد. در جدول پ-1-1 از مبحث دهم مقررات ملی، ضرایب طول مؤثر برای ستون با شرایط تکیه‌ گاهی ایده‌ آل مشاهده می‌شود .

-در کمانش الاستیک فرض می‌شود در زمان کمانش عضو، رفتار ماده همچنان در ناحیه‌ی الاستیک قرار داشته و ماده تسلیم نشده است. در این حالت تنش در عضو، کمتر از تنش تسلیم بوده و مدول الاستیسیته (E) را هم تقریبا می‌توان خطی فرض نمود. اما در حالتی که کمانش غیر الاستیک است، با افزایش تنش‌ ها از میزان تنش تسلیم مصالح، منحنی تنش-کرنش هم غیرخطی خواهد شد. در این حالت، مدول الاستیسیته در هر لحظه به دلیل رفتار غیرخطی ماده، متغیر بوده و نمی‌توان برای محاسبه‌ی بار بحرانی کمانش از یک مدول الاستیسیته‌ ی ثابت استفاده نمود.

-در حالتی که قاب مهاربندی شده از نوع معمولی یا ویژه باشد، برخی از اعضای سازه‌ای باید فشرده‌ی لرزه‌ای در نظر گرفته شوند. جدول 10-3-4-1 مبحث دهم، مربوط به محدودیت نسبت پهنا به ضخامت در اجزای فشاری با شکل پذیری متوسط و زیاد می‌باشد. مفهوم فشردگی و فشردگی لرزه‌ ای در آیین‌نامه‌های طراحی فولادی به منظور جلوگیری از کمانش موضعی اعضا معرفی شده است.

-از نظر تأمین شکل‌ پذیری، کمانش داخل صفحه و خارج صفحه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما برای رسیدن به حدود شکل پذیری مورد نیاز، ضوابط اشاره شده در آیین‌ نامه‌ها باید رعایت گردند. به عنوان مثال در بند 10-3-11-3 مبحث دهم ذکر شده :

-در حالتی که کمانش بادبند ها از نوع خارج صفحه در نظر گرفته می‌شود، از آنجایی که مفاصل پلاستیک در داخل ورق‌ های اتصال تشکیل می‌شوند، این ورق‌ها باید قادر به تحمل دوران‌های غیر الاستیک حاصل از تغییرشکل‌های پس از کمانش باشند. در غیر این صورت ورق اتصال در سیکل های پایین بارگذاری گسیخته میشود .

-از این رو، طبق بند 10-3-11-3 قسمت پ مبحث دهم  ، مهاربندها باید در فاصله‌ ای به اندازه‌ی دو برابر ضخامت صفحه‌ی اتصال (2t) قبل از خط تکیه‌گاهی ورق اتصال (خط آزاد تنش) قطع شوند. در نظر گرفتن این فاصله سبب می‌شود ورق اتصال بتواند آزادانه دوران نماید، در صورتی‌ که این فاصله رعایت نشود . ورق اتصال در سیکل‌های اولیه، دچار گسیختگی شده و امکان دوران‌های غیر الاستیک و تشکیل مفصل پلاستیک در آن وجود نخواهد شد.

-با توجه به بند 10-2-4-7-2 از مبحث دهم مقررات ملی، در مقاطع ساخته شده که در آن‌ها از لقمه استفاده می‌شود، فاصله‌ی لقمه‌ مهاربند ها (a) باید به نحوی باشد که ضریب لاغری حداقل برای هر یک از اجزا (ri) در فاصله‌ی a، کوچک‌تر از  3/4 ضریب لاغری کل عضو ساخته شده باشد . چنانچه لقمه ها به مقداری که آیین نامه تعیین کرده است در مهاربند ها جایگذاری نشود هر یک از این دو مقطع سازنده ی مهاربند جداگانه کمانش کرده و ظرفیت فشاری آن ها به دلیل لاغری زیاد بسیار پایین است .

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمانش در بادبندها اینجا را کلیک کنید .

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • کمانش چیست؟
  • انواع کمانش مهاربند
  • ضریب طول مؤثر K و جداول مرتبط از مبحث دهم
  • پیوست یک مبحث دهم ضریب طول موثر اعضای فشاری
  • پ-1-1 ضریب طول موثر ستونهایی با شرایط تکیه گاهی ایده آل
  • جدول پ-1-1 ضریب طول موثر K اعضای فشاری با شرایط تکیه گاهی ایه آل
  • پ-1-2 ضریب طول موثر اعضای فشاری قاب های مهار شده
  • پ-1-3 ضریب طول موثر اعضای فشاری قاب های مهار نشده
  • قابهای مهارشده و مهار نشده
  • بند 10-2-1-3-1 قاب های مهار شده و طول موثر کمانشی اعضاء
  • بند 10-2-1-3-2 قاب های مهار نشده و طول موثر کمانشی اعضاء
  • ضریب طول موثر برای مقاطع دوبل
  • پارامتر طول موثر :
  • بند 10-2-4-7-1 مقاومت فشاری اسمی – قسمت ب
  • شعاع ژیراسیون
  • ضریب لاغری
  • سه دسته مقاطع بر اساس لاغری
  • رابطه اویلر
  • کمانش الاستیک و کمانش غیر الاستیک
  • معادله‌ی دو بخش کمانش الاستیک و کمانش غیر الاستیک، در منحنی‌ کمانش- ضریب لاغری
  • مرز لاغری
  • کمانش کلی بادبند
  • 10-2-4-4 کمانش خمشی
  • سه نوع کمانش کلی
  • الف : کمانش خمشی
  • ب :کمانش پیچشی
  • ج : کمانش خمشی-پیچشی
  • سه حالت اصلی کمانش کلی :
  • کدام حالت کمانش کلی بیشتر در مهاربند رخ میدهد ؟
  • بند 10-2-4-5 مبحث دهم در مورد کمانش پیچشی و کمانش خمشی – پیچشی
  • کمانش کلی در اعضای ساخته شده
  • کمانش موضعی (Local Buckling)
  • دو حالت کمانش موضعی
  • الف : کمانش موضعی در مقاطع تحت‌ فشار محوری
  • بند 10-2-2-2-1 مبحث دهم
  • ب :کمانش موضعی در مقاطع تحت خمش
  • بند 10-2-2-2-2 طبقه بندی مقاطع فولادی از منظر کمانش موضعی برای خمش
  • جدول 10-2-2-1 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت نشده در اعضای تحت اثر فشار محوری
  • جدول 10-2-2-2 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت شده در اعضای تحت اثر فشار محوری
  • جدول 10-2-2-3 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت نشده در اعضای تحت اثر فشار خمش
  • جدول 10-2-2-4 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت شده در اعضای تحت اثر فشار خمش
  • مقطع فشرده‌ی لرزه‌ ای
  • تفاوت فشرده لرزه ای بودن در مهاربند معمولی با ویژه
  • همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری
  • همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری
  • فشرده لرزه ای و کمانش موضعی
  • بند 10-3-4 مربوط به الزامات لرزه ای کمانش موضعی
  • جدول 10-3-4-1 محدودیت نسبت پنها به ضخامت در اجزای فشاری اعضای با شکل پذیری متوسط و زیاد
  • اثر کمانش موضعی بر شکل پذیری
  • کمانش داخل صفحه و خارج صفحه
  • تصاویری از کمانش خارج صفحه
  • علل عمده وقوع کمانش خارج صفحه‌ی مهاربندها:
  • تامین شرایط برای کمانش خارج از صفحه طبق مبحث دهم
  • بند 10-3-11-3 مبحث دهم در مورد طراحی اتصالات مهاربندها در همگرای ویژه :
  • در نظر گرفتن فاصله 2t بین انتهای مهاربند با خط آزاد خمش
  • مقاطع ساخته شده طبق بند 10-2-4-7 مبحث دهم
  • ضوابط مربوط به لقمه در مقاطع ساخته شده مهاربندها
  • چرا از بست یا لقمه در مهاربند ها استفاده میشود ؟
  • فواصل لقمه ها طبق مبحث دهم در مهاربند همگرای معمولی
  • فواصل لقمه ها طبق مبحث دهم در مهاربند همگرای ویژه
  • کمانش در مهاربندهای K شکل و ممنوعیت استفاده بر اساس مبحث ده جدید

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,