سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

همه چیز در مورد مهاربند شوورن یا هفتی و هشتی ( 205 اسلاید )

قیمت:

۲۱,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-مهاربند همگرا شورون به نوعی سیستم مهاربندی ساختمان میگویند که یک سر آن به محل اتصال تیر و ستون متصل است و سر دیگر آن به عضو دیگر مهاربند متصل است. در مورد بادبند های شورون و به طور کلی بادبندهای همگرا باید به این نکته دقت شود که محل تلاقی محورهای اعضای مورب آن‌ ها، باید روی محور میانی جان تیرِ متصل به مهاربند قرار گیرد

-در مهاربندهای هشتی، مهاربندها تحت بارهای ثقلی به فشار اولیه هستند و وقتی بار جانبی اعمال شود، یکی از مهاربندها به کشش و دیگری به فشار خواهد افتاد. مهاربندی که فشاری می‌شود، چون فشار اولیه ناشی از بارهای ثقلی داشته، سریعتر کمانش می‌کند ولی در مهاربند هفتی، اعضای مهاربند تحت بارهای ثقلی به کشش اولیه بوده و تحت بارهای جانبی، عضوی که فشاری می‌شود بایستی کشش اولیه را خنثی نماید. این مورد سبب می‌شود، رفتار مهاربند هفتی اندکی بهتر از هشتی باشد که البته چندان اهمیت ندارد.

-شورون 7 ، در طبقه اول از لحاظ معماری محدودیت ایجاد می کند (مثل عدم امکان عبور خودرو) که برای حل این مشکل می توان در تمام طبقات از مهاربند همگرای هفتی استفاده‌ شده و تنها در پایین‌ ترین طبقه از مهاربند همگرای هشتی استفاده شود.

-از بین بادبند های همگرا، مهاربند های شورون 7 و 8 به علت ایجاد امکان تعبیه بازشوهایی نظیر در و پنجره، بیشتر مورد توجه معماران قرار دارد، اما این انتخاب کار مهندس محاسب و سازه و حتی مجری را سخت می کند؛ زیرا مهاربند های همگرا هفتی و هشتی به دلیل اتصال به تیر و رفتار متفاوتی که نسبت به بادبندهای ضربدری و قطری دارند، رعایت ضوابط آیین‌ نامه‌ ای سخت ‌گیرانه و البته محتاطانه ‌ای را می طلبد.

-ضوابط کلی طراحی تیرها در مهاربند 7 و 8 :
  • 1-تیرهای دهانه مهاربندی شده باید قادر به تحمل نیروهای قائم حاصل از ترکیب بارهای ثقلی بدون حضور مهاربندها باشد. این ضابطه در جهت اطمینان از پایداری تیر در صورت خرابی مهاربند در خلال رفتار فراارتجاعی قاب است.
  • 2-تیرها دراین قاب باید درحد فاصل دو ستون پیوسته باشند و مهار جانبی کافی برای جلوگیری ازکمانش جانبی- پیچشی، در هر دو بال بالا و پایین، داشته باشند.
  • 3-وجود حداقل یک جفت مهار جانبی در محل اتصال مهاربندها به تیر الزامی است.
  • 4-تیردهانه مهاربندی شده باید قادر به تحمل نیروی ناشی از اثر زلزله در ترکیب با بارهای ثقلی باشد.

-در مهاربندهای شورون ، تا قبل از کمانش عضو مهاری ، یک نیروی متعادل عمودی به تیر طبقه وارد میگردد . اما پس از کمانش عضو مهاری و کاهش باربری آن ، یک نیروی نامتعادل به تیر طبقه وارد میگردد . نیروی نامتعادل عمودی در تیر طبقه ، تغییر مکان های قائم ایجاد می نماید .نیروی نامتوازن کننده قائم وارد بر تیر، بسته به اینکه مهاربند لاغر یا چاق باشد، می تواند مقادیر مختلفی داشته باشد. در واقع چنانچه مقدار لاغری مهاربند ( KL/R) مقدار زیادی باشد، به این معناست که  محدودیت آیین نامه ای بیشتری برای آن لحاظ می شود.

-ایین نامه ی AISC  دو راه برای از بین بردن مشکل نیروهای نامتعادل کننده در بادبند های شورون پیشنهاد داده است :

  • الف – استفاده از بادبندهای شورون به صورت مدول x
  • ب- استفاده از ستون دوخت ( zipper column )

-قسمت پ بند 10-3-10-1 مبحث دهم 1392 دقیقا مشخص کرده است که مقاطع مورد استفاده در بادبند شورون و تیر متصل به شورون حتما باید فشرده لرزه ای متوسط باشند.

-طبق بند 10-3-9-2-4-2 مبحث دهم ویرایش 87 ، تیرها در این قاب باید در حد فاصل دو ستون پیوسته باشند و مهار جانبی کافی برای جلوگیری از کمانش جانبی-پیچشی در هر دو بال بالا و پایین داشته باشند.

اطلاعات در مورد مهاربندهای هفتی و هشتی در کتابها و منابع مختلف بسیار پراکنده و کم می باشد و همین عدم شناخت کامل از ویژگی ها و رفتار این نوع از مهاربندها ، باعث ایجاد مشکلات فراوان در طراحی و اجرای بادبندهای شورون شده است . این فایل ، یک منبع کامل برای آشنایی با انواع ویژگی ها و خصوصیات رفتاری مهاربندهای هفتی و هشتی است که تمام این اطلاعات پراکنده را از منابع مختلف جمع آوری و در یک پاورپوینت 205 اسلایدی جمع بندی کرده است . برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

بخش اول : آشنایی با مهاربندهای شوورن و مقایسه بادبند هفتی با هشتی ( 28 اسلاید )

  • معرفی بادبندهای شوورن
  • مهاربند همگرای هشتی یا v معکوس
  • شیب مهاربند هفتی ، هشتی
  • تلاقی محور بادبند با محور میانی تیر
  • تصویری از رعایت تقاطع محور میانی تیر با محور پروفیل های بادبند هشتی
  • تلاقی محور میانی مهاربند ها خارج از محور میانی تیر و اثر آن
  • نمونه نقشه بادبند هفتی با رعایت تقاطع محور تیر با محور میانی بادبند و  رعایت تقاطع محور میانی بادبند با محور تیر و ستون
  • مرز بین مهاربند های شورون 7 و 8 با مهاربند واگرا از دید مبحث دهم بند 10-3-10-2 قسمت پ
  • مقایسه بادبند ضربدری با هفتی هشتی
  • محدودیت تعبیه بازشو در دهانه های مهاربندی شده و آزادی عمل بیشتر در مهاربندهای هفتی نسبت به مهاربند ضربدری
  • مقایسه بادبند هفتی با بادبند هشتی
  • مقایسه از لحاظ ایجاد بازشو
  • مقایسه از لحاظ بارهای ثقلی
  • به فشار افتادن مهاربند همگرای هشتی تحت اثر بار ثقلی و جلو افتادن کمانش هنگام زلزله
  • مقایسه از لحاظ طراحی ستون ها
  • مقایسه از لحاظ اتصال به فونداسیون
  • مهاربند شورون هشتی و عدم نیاز به اتصال به فونداسیون در طبقه همکف
  • استفاده از مهاربندی شورن 8 در طبقه پایین برای رفع مشکل معماری

بخش دوم : بررسی کامل ضوابط طراحی در مهاربندهای هفتی و هشتی : ( 79 اسلاید )

  • ضوابط سخت مهاربندهای شوورن
  • ضوابط کلی طراحی تیرها در مهاربند 7 و 8
  • بار ثقلی و تیر مهاربند 7 و 8
  • بند 10-3-9-2-4-1 مبحث دهم ویرایش 87 یا بند 10-3-10-2 مبحث دهم ویرایش 92 در مورد تحمل بار ثقلی به تنهایی توسط تیر دهانه مهاربندی شوورن
  • کمانش در بادبندهای شورن
  • کمانش اعضای مهاری ؛ عمده ترین ضعف قابهای مهاربندی شده هم مرکز
  • نمایش نیروی نامتعادل بعد از کمانش عضو مهاری
  • بررسی رفتار قاب مهاربندی شورون 8 تحت اثر بار جانبی
  • نیروی متوازن تیر
  • کمانش عضو فشاری مهاربند شورون 8
  • نمایش نیروهای نامتوازنی که اعضای مهاربندی شورون 8 تحت بارجانبی زیاد به تیر وارد می کنند
  • اثر لاغری بر نیروهای نامتوازن کننده مهاربند شوورن
  • بند 10-3-10-2 مهاربندی های به شکل 7 و 8 – قسمت الف
  • بند 10-3-11-1 الزامات عمومی – قسمت ث
  • بند 10-2-4-4 مبحث دهم ویرایش 92 در مورد کمانش خمشی
  • تیر صلب و در نتیجه کاهش طول مهاربند فشاری با افزایش طول مهاربند
  • تیر غیرصلب و کاهش طول عضو فشاری بیشتر از افزایش طول عضو کششی
  • عملکرد مهاربند شورون 8 و 7 شکل در هنگام زلزله
  • طراحی تیر های دهانه مهاربندی برای اثر نیروهای نامتعادل بر اساس ویرایش 87 و 92 مبحث دهم
  • بند 10-3-9-2-4-3 مبحث دهم ویرایش 87
  • شکل 10-3-9-الف مبحث دهم ویرایش 87 نیروی غیر متعادل مهاربندهای کششی و فشاری در طراحی به روش تنش مجاز
  • شکل 10-3-9-ب نیروی غیر متعادل مهاربندهای کششی و فشاری در طراحی به روش حالات حدی
  • بند 10-3-10-2 قسمت (ج ) مبحث دهم ویرایش 92
  • مثال طراحی تیر در مهاربند شورون
  • تحلیل تقریبی مهاربند8 در برابر بار ثقلی
  • استفاده از مهاربند X چند طبقه
  • پاسخ به این سوال از کتاب Structural Steel Designer’s Handbook  متعلق به انتشارات ASCE
  • ناپایداری تیر به سبب ضعف طراحی
  • جلوگیری از بروز نیروی نامتعادل با استفاده از مهاربند x چند طبقه
  • فرم ضربدری دو طبقه
  • تغییر مقطع مهاربند از هشتی به هفتی و ایجاد فرم ضربدری دو طبقه به منظور بهبود عملکرد بادبند و کاهش نیروی نامتوازن کننده
  • دو راه برای از بین بردن مشکل در بادبند های شورون
  • روش ستون دوخت zipper column
  • بهبود رفتار لرزه ای با زیپ
  • استفاده خاص از بادبندهای هشتی به جای ستون در برج ملنیوم تهران (هزاره سوم)
  • لزوم استفاده از مقاطع فشرده برای مهاربند شورون طبق بند 10-3-10-1 مبحث دهم
  • مهار جانبی تیرهای هفتی هشتی طبق بند 10-3-9-2-4-2 مبحث دهم ویرایش 87
  • فاصله بین مهار های جانبی تیر :
  • بند 10-3-8-1-2-4 مهار جانبی تیرها
  • استفاده از مهار جانبی برای تیر دهانه هشتی
  • عدم ایجاد سوراخ متوالی در جان تیر طبق بند 10-3-11-1 قسمت چ مبحث دهم
  • بند 10-3-9-1-6 مبحث دهم ویرایش 87
  • اشتباه در استفاده از تیر لانه زنبوری در دهانه یک مهاربند هشتی به علت داشتن سوراخ متوالی
  • پیوستگی و عدم ایجاد وصله طبق بند 10-3-11-1 قسمت د مبحث دهم

بخش سوم : حل یک مثال کامل از طراحی تیر دهانه مهاربندی هفتی و هشتی ( 11 اسلاید )

  • نحوه طراحی تیر دهانه های مهاربندی شورون
  • گام اول : طراحی تیر بدون در نظر گرفتن اثر مهاربندها
  • گام دوم : منظور کردن اثر توزیع نامتعادل نیروهای مهاربندی ناشی از زلزله
  • کنترل لاغری مهاربند مطابق بند 10-3-10-2
  • محاسبه ی نیروی لرزه ای مهاربند فشاری
  • محاسبه ی نیروی لرزه ای مهاربند کششی
  • گام سوم : طراحی تیر

بخش چهارم : سایر اصول آئین نامه ای و نکات اجرایی در مورد مهاربندهای هفتی و هشتی ( 80 اسلاید )

  • تغییر مهاربند هشتی به واگرا
  • آیا ترکیب مهاربند واگرا با مهاربند هفتی در ارتفاع مجاز است ؟
  • استفاده ترکیبی از مهاربند واگرا و همگرا در یک قاب به صورت غیرمجاز
  • بررسی نحوه اجرای اتصالات در مهاربندهای شورون
  • اتصالات مهاربند
  • تصاویری از اجرای اتصالات بادبند هشتی به صورت پیچی فلنجی
  • نمونه هایی از اجرای جوشی اتصالات مهاربندی هشتی
  • تصاویری از استفاده از سخت کننده در تیر دهانه مهاربندی در محل اتصال پروفیل مهاربندی
  • نمونه ای از عدم اجرای سخت کننده های جان در تیر دهانه مهاربندی شورون
  • وصله بادبند در مبحث دهم
  • رعایت ضابطه خط آزاد خمش در اتصالات بادبندهای شورون
  • بند 10-3-11-3 مبحث دهم در مورد طراحی اتصالات مهاربندها در همگرای ویژه :
  • تامین فاصله آزاد خمش 2t
  • خط ازاد کمانشی
  • عدم رعایت ضابطه فاصله 2t انتهای بادبند با خط ازاد خمش در اتصال میانی بادبند هشتی
  • دیتیل پیشنهادی برای شکل ورق اتصال میانی در بادبندهای هشتی طبق مبحث دهم و ائین نامه AISC به منظور رعایت ضابطه فاصله از خط آزاد خمش
  • نمونه ورق اتصال بادبند هشتی به تیر با ابعاد نامنظم هندسی
  • اتصالات بادبند شورون در سمت همسایه
  • تصاویری از یک نمونه پروژه با بادبند هشتی و استفاده از اتصالات پیچی برای اتصال بادبند به گاست در مجاور همسایه
  • مقاوم سازی با افزودن بادبندهای هشتی
  • افزودن مهار بند فولادی هشتی برای مقاوم سازی سازه های بتنی
  • منابع

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,