دستگاه شاریو پیش رونده در سال 1970 ساخته شده و امروز از آن به عنوان کاهش دهنده هزینه اجرای پل در سراسر پروژه های دنیا یاد می شود . این سیستم سبک ، تطبیق پذیر و آسان برای نصب و اجرا می باشد . حرکت رو به جلو و عقب روی ریل ها ، دستگاه را جهت راه اندازی و حرکت به طور آسان و با سرعت ، توانمند ساخته است .
- دستگاه شاریو برای پل های بتنی طره ای صندوقه ای و Cable Stay با روش پس کشیده استفاده می گردد . در استانداردهای بین المللی مهندسی ، سازه را با یک قالب صلب استثنایی ، با ماکزیمم خمش کمتر از 25 میلی متر در بارگذاری نهایی طراحی می نمایند .
- دستگاه شاریو استاندارد به طور معمول برای قطعات به طول تا 5 متر و ظرفیت باربری ( وزن بتن و قالب ) متغیر از 100 تا 600 تن طراحی می شود . وزن فولاد به کار رفته در آن به مقطع عرضی پل مورد نظر وابسته است ، اما به طور معمول از حدود 25 تن تا 110 تن در هر دو طرف متغیر می باشد . دستگاه شاریو استاندارد تقریباً برای هر قطعه با هر مقطع می تواند وفق داده شود و در طی اجرا برای تغییرات در طول قطعه ( تا 5 متر ) ، ارتفاع مقطع ، ضخامت جان و عرض عرشه به آسانی قابل تنظیم است .
- بوسیله دستگاه شاریو پلهائی با دهانه های بزرگ (80 متر ، 100 متر ، 140 متر و…) در مناطق کوهستانی که دارای دره های عمیق می باشند یا روی رودخانه ها ی خروشان و پر آب اجرا میگردد ، که بسیاری از آن نیز در ایران احداث گردیده است.
- مراحل اجرا بوسیله سیستم شاریو
ابتدا قطعه اول با مقطع صندوقه روی سر ستون به صورت درجا ساخته میشود.
ریلهای شاریو روی قطعه اول پرس میگردد و دستگاه روی ریلها مونتاژ میشود.
دستگاه مونتاژ شده روی قطعه اول ، قالب را جهت اجرای قطعه بعدی نگهداشته است که قطعه دوم ، دو لنگه بوده و به دو انتهای صندوقه اول میچسبد.
شاریو با حرکت به سمت دهانه های میانی و کناری روی ریلهایش، قالب را برای اجرای کلیه قطعات حمل مینماید.
هر قطعه پس از آرماتور بندی و نصب مصالح تنیدگی و بتن ریزی بوسیله کشش کابلهای پیش تنیدگی به قطعه قبل خود و در واقع به تمامی قطعات قبلی پرس میگردد و تکیه گاهی استوار برای ریلها ، شاریو و جابجائی بعدی به سمت پایان پروژه میشود.
منبع این مطلب سایت میلینیوم می باشد .
- مطالب مرتبط: