در این نوشته با انواع بادبندهای همگرا و واگرا و ویژگی های مختلف انها اشنا می شویم .
✅ بادبند های همگرا (CBF) و بادبند های واگرا (EBF) :
بادبندهای فولادی از جمله سیستم هایی هستند که در برابر نیروهای جانبی مقاومت می کنند . با بادبندگذاری در تعدادی از قابهای ساختمان در هر امتداد و با کمک عملکرد دیافراگم صلب کف سازه میتوان آن راستا را مهار شده در نظر گرفت.
بادبندگذاری به دو نوع همگرا و واگرا تقسیم می شود.
بادبند همگرا :
در مهاربندی همگرا امتداد اعضا شامل تیر، ستون و مهاربند همگرا از یک نقطه عبور می کنند.
از مزایا و معایب بادبندهای همگرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
✅ مزایا:
1. سختی بالا برای سازه
2. کنترل تغییر مکان جانبی سازه تا حد زیاد
✅معایب:
1. ایجاد محدودیت از نظر معماری برای ایجاد بازشو
2. با توجه به سختی زیاد این مهاربندها شکلپذیری آنها کم میشود و در نتیجه قابلیت جذب و دفع نیروی زلزله در آنها کاهش پیدا میکند و ارتعاش در سازه بالا میرود.
🔵 انواع بادبندهای همگرا :
1. مهاربند ضربدری:
این نوع مهاربند که به همکاربند همگرا نیز معروف می باشد،حالتی است که دو عضو مهاربند به صورت قطری زوایای متقابل یک دهانه را به هم متصل نمایند.
2. مهاربند قطری:
حالتی که فقط یک قطر داخل چشمه وجود داشته باشد.
3. مهاربند ٧ و ٨ :
در این نوع مهاربندها،دو عضو مهاربند بر روی یک گره در رو و یا زیر تیر با یکدیگر متقارب باشند.
4. مهاربند K :
در این نوع مهاربند،یک جفت مهاربند در یک طرف ستون قرار می گیرند و یکدیگر را در نقطه ای بر روی ستون قطع می نمایند.
✅ طراحی تیر در دهانه های بادبندی هم محور و برون محور :
در سیستم بادبندی هم محور طراحی تیرها در دهانه های بادبندی همانند دیگر تیرهای معمولی و تحت بارهای ثقلی انجام می پذیرد و در ترکیب بار زلزله نیروی قابل توجهی در این تیرها ایجاد نمیشود.
اما در سیستم برون محور علاوه بر برش و لنگرهای بارهای ثقلی، در ترکیب بار زلزله ودر اثر نیروهای محوری ایجاد شده در بادبندها یک سری لنگر و برش اضافی در این تیرها ایجاد می شود و باعث بحرانی شدن ترکیب بار زلزله برای طراحی این تیرها می شود .
معمولاً محل بحرانی در این تیرها محل اتصال بادبند به تیر می باشد و در این محل عموماً احتیاج به ورق تقویتی بال بالا و پایین می باشد.
✅ بادبندهای برون محور (EBF) و برخی ایرادات در طراحی این بادبندها
متاسفانه اکثر طراحان آشنایی اندکی با نحوه طراحی این سیستم بادبندی دارند. و اکثرا” به این سیستم به چشم یک بادبند پرده ای و در جهت تطبیق با نقشه معماری (به طور مثال در محل در و پنجره )نگاه میشود ؛ به همین جهت به نظر می رسد لازم باشد که در این زمینه بحث بیشتری انجام گیرد.

در طرح و محاسبه شکل های مشبک و خرپاها تاکید بر این نکته هست که تلاشهای به وجود آمده همه به صورت نیروهای محوری باشند و امتداد محور اعضای جمع شده در یک گره تا حد امکان در یک نقطه تلاقی نماید تا از به وجود آمدن لنگرهای خمشی جلوگیری شود.
تحقیقات سالهای اخیر در طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله نشان داده که با طرح مهاربندی خارج از مرکز، در سازه های فولادی می توان مزایایی در تامین شکل پذیری سازه و اطمینان بر رفتار آن در زلزله به دست آورد.
🔵 جزییات مهاربند واگرا که بایستی در طراحی نظارت و اجرا مد نظر قرار بگیرد:
1. تیر پیوند عضو پلاستیک هست , پس هرگونه برشکاری و جوشکاری در ناحیه پیوند به جز سخت کننده جان ممنوع می باشد.
2. عضو مهاربندی و تیر خارج ناحیه پیوند باید برای حداکثر نیرو طراحی شود , تا در طی زلزله در محدوده الاستیک باقی بماند.
3. از عدم کمانش ورق های اتصال باید اطمینان حاصل کرد.
4. دوران تیر پیوند باید کنترل شود.
5. سخت کننده های انتهایی باید دوبل (دو طرف تیر) اجرا شود.
6. سخت کننده میانی بایستی با دقت بالایی طراحی و اجرا شود.
7. از عدم چسبیدن بتن دال به جان تیر پیوند باید اطمینان حاصل کرد.
8. با دتایل مناسب بایستی از کمانش خارج محور تیر پیوند و تیر خارج پیوند جلوگیری کرد.
9. عضو مهاربندی از سمت تیر به اندازه کافی به تیر نزدیک شود تا ورق اتصال کمانش نکند.
🔵 ضوابط لرزه ای قاب مهاربندی همگرا معمولی:
✅ طراحی مهاربندهای قطری و ضربدری، تنها بصورت کششی مجاز است.
✅ اعضای مهاربند باید فشرده لرزه ای باشند.
✅ تیرهای نظیر دهانههای مهاربندی شده در مهاربند های ۷ و ۸ باید فشرده لرزه ای باشند.
✅ ستون و تیرهای نظیر دهانههای مهاربندی شده در مهاربندهای قطری و ضربدری باید فشرده باشند.
🔵 ضوابط لرزه ای قاب مهاربندی همگرا ویژه:
✅ طراحی مهاربندها بصورت کششی تنها مجاز نیست.
✅ اعضای مهاربند باید فشرده لرزه ای باشند.
✅ مقاطع ستون و تیرهای نظیر دهانههای مهاربندی شده باید فشرده لرزه ای باشند و مقاطع بقیه ستونها فشرده باشد.
🔵 ضوابط لرزه ای قاب مهاربندی واگرا:
✅ مقطع تیر پیوند باید از نوع I شکل (نورد شده یا ساخته شده از ورق) یا از نوع قوطی ساخته شده از ورق باشد.
✅ جان تیر پیوند باید از ورق تک و در آن هیچ بازشویی نباشد.
✅ مقطع مهاربندها و تیر پیوند باید از نوع فشرده لرزه ای باشد.
✅ مقاطع ستون نظیر دهانههای مهاربندی شده باید از نوع فشرده لرزه ای باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمائید :
پاورپوینت بررسی اشکال اجرایی همگرا نبودن اعضاء در مهاربند همگرا
پاورپوینت راهنمای مبحث دهم ویرایش 92 ؛ قسمت مهاربندهای همگرا ( 205 اسلاید )
پاورپوینت مهاربندهای همگرا طبق مبحث دهم ویرایش 87 و 92 و مقایسه آن ها ( 269 اسلاید )
پاورپوینت مهاربند همگرای ویژه و معمولی ( دو پاورپوینت )
پاورپوینت همه چیز در مورد مهاربند واگرا ( 320 اسلاید )
پاورپوینت راهنمای مبحث دهم ؛ قسمت بادبندهای واگرا ( 234 اسلاید )
پاورپوینت انواع بادبند (همگرا ، واگرا ، کمانش تاب ) و مقایسه بین آنها -150 اسلاید